سیپ ( SIP ) چیست ؟

سیپ ( SIP )

سیپ ( Session Initiation Protocol ) یک پروتکل سیگنال دهی برای صوت و تصویر می باشد.

امروزه این تکنولوژی برای ارتباطات صوتی و تصویری در بستر اینترنت استفاده می شود , به گونه ای که مخابرات دیگر کمتر در بستر سیم مسی , خط تلفن را تحویل نمیدهد و در مناطقی مثل مناطق شهر های جدید , شهرک ها و مجتمع ها در بستر سیپ ( بر روی مودم های فیبر نوری و … ) خط تلفن را به مشتری تحویل میدهد.

در بستر سیپ امکان تحویل چند صد خط تلفن یا چندین کانال تماس ( کانال : مکالمه همزمان ) و یا خطوط 4 و 5 رقمی را با یک پروتکل  سیپ به مشتری میسر می باشد.

پروتکل سیپ بر خلاف خطوط انالوگ از کیفیت تماس بسیار بالا , عدم نویز پذیری و قطعی و امکان استفاده از این خطوط بر روی سیستم های مرکز تماس ( VOIP ) و سیستم های سانترال میسر می باشد.

انواع سیپ

پروتکل سیپ به دو دسته سیپ فون و سیپ ترانک تقسیم میگردد :
سیپ فون : سیپ فون به خطوط عادی و بدون کانال ( تماس همزمان ) و معمولا بدون امکانات ارایه میگردد اطلاق میشود و معمولا به صورت 8 یا 11 رقمی ارایه میگردد.

سیپ ترانک : سیپ ترانک به خطوط تجاری اطلاق میگردد و دارای امکاناتی نظیر حداقل 10 کانال ( تماس همزمان ) , امکان تعریف شماره 3 , 4 و 5 رقمی کشوری و استانی و … اشاره نمود , این خطوط بر روی تلفن های عادی و آی پی فون قابل استفاده نمی باشد و می بایست حتما بر روی یک مرکز تماس نظیر هابتل نصب گردد.

ارایه دهنده های سیپ

این پروتکل را علاوه بر شرکت مخابرات ایران , شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنت ( ISP ها ) نیز ارایه میدهند.

از شرکت های ارایه دهنده خدمات سیپ فون و سیپ ترانک به شرکت هایی نظیر شاتل , آسیاتک و … اشاره نمود

 

نویسنده : واحد فنی و توسعه


در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل لطفا با شماره های مندرج در بخش اطلاعات تماس , ارتباط برقرار نمایید