مرکز تماس چیست ؟

مرکز تماس ( Contact Center Services ) یا  Call Center به مجموعه ی نرم افزاری یا سخت افزاری یکپارچه ای گفته میشود که در مجموع برای تسهیل کسب و کار ها و کاهش بار ترافیکی سرویس و خدمات دهی به مشتریان سازمان یا مجموعه فعالیت می کنند.

مرکز تماس چیست ؟

«سیستمی هماهنگ از افراد، فرآیندها، فناوری‌ها و راهبردها که امکان دسترسی به اطلاعات، منابع و مهارت را از طریق کانال‌های ارتباطی مناسب فراهم می‌کند و به این ترتیب تعاملات ارزش‌آفرینی را برای مشتری و سازمان امکان‌پذیر می‌سازد.»

مرکز تماس ها به دو دسته سخت افزاری , نرم افزاری تقسیم میشود :

  • مرکز تماس سخت افزاری به تجهیزات سخت افزاری گفته میشود که امکانات مرکز تماس نرم افزاری را به صورت محدود ( بر اساس سخت افزار هر دستگاه متفاوت می باشد ) را در اختیار کاربر قرار میدهد
  • مرکز تماس نرم افزاری به مرکز تماس گفته میشود که امکانات آن از مرکز تماس سخت افزاری بیشتر و در نسخه های متن باز ( Open Source ) آن بدون محدودیت بوده و این سیستم ها امکان ارتقا و بروزرسانی بدون محدودیت وجود دارد.

البته مراکز تماس را می‌توان بر اساس جهتِ ارتباطی آن‌ها به سه دسته تقسیم کرد:

  • مراکز اختصاصی تماس ورودی (Pure Inbound Call Centers)
  • مراکز اختصاصی تماس خروجی (Pure Outbound Call Centers)
  • مراکز هیبرید یا ترکیبی ( Inbound-Outbound / ‌Blended / Hybrid Centers)

مزایای مرکز تماس :

  • افزایش بهره وری و رضایت مشتریان
  • تقسیم وظایف و آموزش پرسنل بر اساس وظابف پرسنل
  • مشاهده و خروجی انواع داده های آماری و اطلاعاتی
  • اتصال و تبادل داده با انواع سیستم های مدیریت مشتریان و CRM
  • افزایش امکان پیگیری و مدیریت درخواست های مشتریان

سایر نام ها یا عناوین مرکز تماس :

  • مرکز تماس
  • کال سنتر
  • مرکز ارتباط
  • مرکز توجه به مشتری
  • مرکز حمایت از مشتری
  • مرکز ارتباط با مشتری
  • مرکز خدمات‌رسانی به مشتری
  • مرکز خدمات و فروش
  • مرکز پشتیبانی فنی
  • میز راهنما
  • خط اطلاعاتی