سانترال یا ویپ ؟

مرکز تماس سانترال یا ویپ ؟


معمولا سوالی که مدیران کسب و کار ها در ابتدای درخواست مرکز تماس خود میپرسند این است که سانترال استفاده کنیم یا ویپ ( Central Or VOIP ) ؟

 

اگر از یک متخصص واقعی حوزه تلفن کسب و کار این سوال را بپرسید هرگز بدون بررسی محل پاسخی ارایه نمیدهد زیر را هر سیستمی را برای هر جایی نمی توان استفاده نمود و می بایست یکبار توسط کارشناس این حوزه امکان محل و مراکز مخابراتی بررسی شود ولی متاستفانه اگر از یک سانترال کار بپرسید سانترال را پیشنهاد و اگر از یک ویپ کار این سوال را بپرسید سیستم تلفنی ویپ را توصیه خواهد کرد , حتی اگر سانترال یا ویپ مخصوص آن محل یا کسب و کار نباشد.

قبل از توضیج اینکه سانترال یا ویپ برای چه مکان هایی مناسب است اجازه دهید هر کدام از این سیستم ها را تعریف کنیم :

 

سانترال :

سانترال یا مرکز تلفن مرکزی به مجموعه ای از سخت افزار هایی گفته میشود که بزرگترین ارایه دهنده تجهیزات سانترال توسط شرکت پاناسونیک ارایه و بعدا توسط شرکت های دیگر نیز تولید شد ولی در زمان تولید آن به دلیل کیفیت بالای سیستم های پاناسونیک سایر برند ها فرصت رقابتی خیلی کمتری داشتند.

از سایر برند های سانترال میتوان به آوایا و … اشاره نمود.

از مزایای سیستم های سانترال آسان بودن آن برای کاربر به دلیل محدود بودن امکانات آن و از معایب آن میتوان به قیمت بالای تجهیزات و دستگاه ها , ارتقا پذیری با هزینه های بالا ( به دلیل قیمت بالا و کمبود قطعات و … و مهم تر از آن ها عدم تولید ( توقف تولید ) محصولات سانترال ها می باشد.

 

ویپ یا VOIP :

ویپ ( VOIP یا Voice Over IP ) یا تکنولوژی انتقال و مدیریت صدا تحت شبکه می باشد در واقع پردازشی که برای انتقال صدا بر روی بستر شبکه صورت میگیرد را VOIP مینامند

ویپ که به نوعی نسل جدید و ارتقا یافته سانترال ها می باشد که محدودیت سخت افزاری یا نرم افزاری خاصی ندارد و با برنامه نویسی  و پیاده سازی حرفه ای تقریبا تمام نیازمندی های سازمان ها و شرکت ها را فراهم مینماید و قابلیت اتصال به تمامی نرم افزار های تحت شبکه یا وب را دارا می باشد.

از مزایای این سیستم ها هزینه پایین تر نصب و راه اندازی و نگهداری , ارتقا کم هزینه و عدم نیاز به سخت افزار های گران قیمت می باشد.

 

حال برسیم به این که سانترال یا ویپ ؟

این که در این مطلب اعلام کنیم برای مکانی ویپ بهتر است یا سانترال هیچوقت با نتیجه بررسی کارشناس برابری نخواهد کرد ولی هدف راهنمایی خوانندگان این مطلب برای تصمیم درست و اصولی می باشد و توصیه میکنیم یکبار با کارشناسان ما بابت مشاوره در این حوزه تماس حاصل نمایید.

در کل برای محدوده های داخل شهر که دسترسی به اینترنت پرسرعت مثلا فیبر نوری و یا VDSL ( ADSL2+ ) دارند بهترین گزینه سیستم های ویپ می باشد چرا که هزینه و کیفیت بالایی را در اختیاز کاربر میگذارد.

اگر قصد تهیه خطوط 3 , 4 و 5 رقمی دارید و یا به تعداد تماس بیشتر از یک تماس از یک خط تلفن را دارید سیستم ویپ تنها انتخاب شما خواهد بود چرا که سیستم های سانترال برای اتصال به این نوع خطوط سخت افزار های گران قیمت و با امکانات و بازدهی بسیار پایینی خواهند داشت.

جدیدا هم با ارتقا سیستم های مخابراتی توسط شرکت مخابرات ایران و ارایه خطوط تلفن ثابت بر روی مودم های فیبر نوری یا مودم ( که قبلا به صورت آنالوگ توسط دو زوج سیم مسی ارایه میشد ) ولی هم اکنون تحت پروتکل ویپ و با مودم فیبر نوری ارایه میگردد باعث کاهش هزینه های سخت افزاری برای راه اندازی سیستم های تلفنی و مرکز تلفن های هوشمند شده است

اگر برای محدوده های خارج از شهر یا محدوده های شهری که دارای اتصال به اینترنت نیستند یا اینترنت این محدوده از کیفیت مناسبی برخوردار نیست انتخاب سیستم ویپ شاید گزینه مناسبی به نظر نرسد , زیرا سیستم های ویپ نیاز به اتصال شبکه ( اینترنت یا شبکه داخلی در سازمان یا کارخانه ) دارند مگر اینکه سازمان یا کارخانه دارای شبکه داخلی باشد و با استفاده از یک دستگاه به نام Gateway تلفن آنالوگ را از دو زوج سیم تلفنی به تلفن تحت شبکه تبدیل و در مجموعه استفاده نمود

اگر در مجموعه ای حتی در داخل شهر نیاز به امکاناتی به غیر از منو گویا و انتقال تماس به داخلی های دیگر و تماس داخلی به داخلی نیاز نبود باز سانترال انتخاب مناسبی برای این مجموعه هاست مگر بعدا قصد ارتقا آن را داشته باشند.

اگر در مجموعه شما افزادی با سن بالا و نا آشنا یا با اطلاعات کم نسبت به تکنولوژی وجود دارد که این افزاد در حیطه ریاست یا بخش های مدیریتی هستند سانترال گزینه مناسبی می باشد , البته ویپ نیز در این مجموعه قابل پیاده سازی است به شرطی که توسط متخصص نصب و روند استفاده را با تکنیک های منحصر به فرد برای تمامی افراد در مجموعه را اسان نمایند و از بار تخصصی بودن سیستم برای پرسنل آن مجموعه بکاهند

مجدد اگر در مجموعه قصد تهیه خطوط 3 , 4 و 5 رقمی و یا با تعداد تماس بالا را دارید سانترال گزینه بسیار نامناسبی برایتان خواهد بود.

 

سخن پایانی :

تماس و مشاوره با مجموعه هابتل رایگان می باشد ( مگر حضور کارشناس در محل یا مشاوره حضوری ) , اگر قصد نصب و پیاده سازی سیستم تلفنی را دارید قبل از شروع با ما تماس گرفته و مشاوره نمایید حتی اگر ادامه نصب و راه اندازی سیستم بر عهده ما نباشد.

خوشحال خواهیم شد که شما را در مسیر درستی راهنمایی کنیم 🙂

جهت کسب اطلاعات بیشتر , مشاوره و سفارش سرویس و خدمات هابتل با شماره تلفن 91010286 – 021 تماس حاصل نمایید.