استریسک چیست و چه پروتکل هایی دارد ؟

استریسک

استریسک ( Asterisk ) محبوب ترین سیستم متن باز تلفنی و پایه اکثر سیستم های مرکز تلفنی می باشد که در سال 1999 توسط مارک اسپنسر مالک شرکت دیجیوم به صورت متن باز و رایگان عرضه شد.

رایگان بودن استفاده از استریسک در مقابل قیمت بالای برندهای موجود , متن باز بودن استریسک , امکانات بسیار زیاد , استاندارد بودن پروتکل ها و عدم وابستگی به سخت افزارهای خاص , جامعه تخصصی تسبتا بزرگ و بروز و از همه مهم تر تجمیع و ارتقا سیستم های صوتی و تصویری موجب شده است تا استریسک امروزه به عنوان یکی از بهترین نرم افزار های سیستم تلفنی محسوب و مورد استفاده قرار گیرد.

بیس و پایه زبان برنامه نویسی استریسک زبان C و پیکربندی آن بر روی لینوکس موجب افزایش قدرت , سرعت و کیفیت آن شده است.

از مزایای دیگر سیستم استریسک انعطاف پذیری بالا , تعامل پذیری عالی مخصوصا با سیستم های CRM , اتوماسیون و امکان ارتقا و برنامه نویسی آن اشاره نمود.

استریسک دو پروتکل مهم در خود جای داده است :

  • سیپ ( SIP )
  • آی ای ایکس ( IAX )

SIP

یکی از پروتکلهای سیگنالینگ در تلفن های تحت شبکه , پروتکلSIP میباشند که توسط کمیته IETF استاندارد شده است.

سازگاری با ساختار اینترنت و سادگی پیاده سازی از جمله دلایل عمده محبوبیت این پروتکل میباشند. SIP یک پروتکل کنترل ( سیگنالینگ ) لایه کاربرد جهت ایجاد , تغییر و خاتمه دادن به نشست ها، با حضور یک یا چند طرف ( شرکت کننده ) میباشد.

فراخوانی های SIP که جهت ایجاد نشست ها به کار میرود , حاوی اطلاعاتی از نشست میباشند که به شرکت کننده این امکان را میدهند تا بر روی مجموعه هایی از انواع رسانه ها با یکدیگر به توافق برسند ( اطلاعاتی را تبادل کنند ) , پروتکل RTP برای انتقال صدا بر روی بستر شبکه مورد استفاده قرار میگیرد.

این پروتکل از نوع UDP بوده و برای انتقال صدا و تصویر مورد استفاده قرارمیگیرد , پورت ارتباطی مورد استفاده در پروتکل سیپ 5060 و 5061 می باشد.

پورت انتقال صدا در پروتکل RTP در سیستم تلفنی استریسک 10000 تا 20000 می باشد.

IAX

این پروتکل توسط شرکت Digium  طراحی شده است و به عنوان یک پروتکل ارتباطی بین دو سرور VoIP عموما ازنوع استریسک ( Asterisk ) مورد استفاده قرار میگیرد.

این پروتکل پس از اعمال تغییراتی توسط سازمان استاندارد ملی اروپا با نام IAX2 به تصویب رسیده و به عنوان یک پروتکل مورد استفاده سرویس ها و سیستم های تلفنی ویپ ( VOIP ) مورد استفاده قرار گرفته است.

اینپروتکل درحقیقت تکمیل کننده و برطرف کننده مشکلات و نواقص پروتکل SIP نیز به شمار میرود , این پروتکل ارتباط سیگنالینگ و انتقال صدا را بر روی پورت 4569 برقرار می کند , برخلاف SIP که از یک زوج رشته های مجزا ( یکی برای سگنالینگ و دیگر ی برای صوت ) استفاده میکند.